Updated on 2024/06/28

 
Yamaji Naoko
 
Affiliation
Institute of Liberal Arts Department of Foreign Languages
Job
Professor

Research Areas

  • Humanities & Social Sciences / Japanese language education

Undergraduate Education

  • 1991.03   Kyoto University   Faculty of Literature   Graduated   Japan

Post Graduate Education

  • 2006.03   Kyushu University   Doctoral Program   Accomplished Credits for Doctoral Program   Japan

Degree

  • 九州大学  -  博士(比較社会文化)   2008.03

Biography in Kyutech

  • 2022.04
     

    Kyushu Institute of Technology   Institute of Liberal Arts   Department of Foreign Languages   Professor  

  • 2023.04
    -
    2024.03
     

    Kyushu Institute of Technology   Institute of Liberal Arts  

Biography before Kyutech

  • 2019.04 - 2022.03   Muroran Institute of Technology   Professor   Japan

  • 2010.04 - 2019.03   Muroran Institute of Technology   Associate Professor

Academic Society Memberships

  • 2007.01   専門日本語教育学会   Japan

  • 2005.04   日本語教育学会   Japan

  • 2016.03   アカデミックジャパニーズグループ   Japan

  •   異文化間教育学会   Japan

Papers

  • Developing a Teaching Method for Beginners That Utilizes Their Environment as a Major Learning Resource to Promote Their Active Participation in a Research Community Reviewed

    YAMAJI Naoko, CHINAMI Kyoko, APDUHAN Kyoko

    Journal of Japanese Language Teaching ( The Society for Teaching Japanese as a Foreign Language )   175 ( 175 )   115 - 129   2020.04

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)

    <p>In order to develop a teaching method to help graduate-level international students and researchers who have come to Japan with little or no knowledge of Japanese, but who can devote only a limited amount of time to receiving formal instruction, we designed learning materials and activities for use in a short-term introductory course. The focus was on developing learnersʼ skills to make use of their own environment, where they are daily exposed to real spoken communication, as a learning resource; they were encouraged to observe and catch expressions used in their laboratory in order to share them in class, so that they should gradually become aware of their own ability to learn the language by themselves and become sufficiently motivated to continue learning throughout their stay. Learnersʼ evaluation at the completion of the course showed that both the materials and activities were greatly welcomed by the participants, who were eager to join in the laboratoryʼs predominately Japanese community; they reported frequently using acquired expressions to initiate interactions as well as actively making observations.</p>

    DOI: 10.20721/nihongokyoiku.175.0_115

    Kyutacar

    CiNii Article

    CiNii Research

    Other Link: http://hdl.handle.net/10228/00008968

  • 英語で研究活動を行う留学生・研究者を対象とした日本語教育教材開発への示唆 : 市販教材使用の結果から Reviewed

    山路 奈保子, 因 京子, アプドゥハン 恭子

    北海道言語文化研究 = Journal of Language and Culture of Hokkaido ( 北海道言語研究会 )   15   23 - 37   2017.01

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)

    英語で研究活動を行う前提で日本語学習歴を持たずに来日した留学生・外国人研究員を対 象に、既存の「サバイバル日本語」教材を用いて実施した授業実践と調査の結果を報告し、それ に基づいて、安定的出席や学習時間の確保が難しい一方で、研究室コミュニティにおいて日本語 の話し言葉に日常的に接している留学生を対象とした日本語教育の方針と内容を検討する。学習 者がそれぞれの環境を生かし日本語を主体的に学習していくための動機付けとなることを目標 に、①週 1 回×10 回完結のコース、②通常の初級授業に入る前の導入コースを試行し、教室外で の日本語使用と観察の促進を重視した活動を取り入れた授業を行った。学習者による評価は概ね 良好であったが、提示した表現が実際の場面での使用や理解と必ずしも結びついていないケース もみられ、より彼ら自身の環境に沿った表現の選定や場面設定が必要であることが示された。

    Kyutacar

    CiNii Article

    CiNii Research

    Other Link: http://hdl.handle.net/10258/00009525

  • 日本人大学生の学部後半における文章作成技能獲得の様相―工学系専攻の大学院生による作文自己訂正から― Reviewed

    山路奈保子,因京子,藤木裕行

    専門日本語教育研究 ( 専門日本語教育学会 )   ( 16 )   45 - 52   2014.12

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)

    DOI: 10.11448/jtje.16.45

  • 書評ゲーム「ビブリオバトル」導入の試み―日本語パブリックスピーキング技能育成のために― Reviewed

    山路奈保子,須藤秀紹,李セロン

    日本語教育 ( 日本語教育学会 )   ( 155 )   175 - 188   2013.08

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)

  • 日本語の「ほめ」についての一考察 -「ほめ」を攻撃的に作用させる要因の分析- Reviewed

    山路奈保子

    日本語教育 ( 日本語教育学会 )   ( 130 )   100 - 109   2006.07

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)

  • 中級レベル日本語学習者のゼミにおける議論参加の様相 -研究コミュニティへの貢献を可能とするための支援方法を探る-

    山路奈保子,アプドゥハン恭子,因京子

    九州工業大学教養教育院紀要 ( 九州工業大学教養教育院 )   ( 7 )   19 - 33   2023.03

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)

  • Preliminary research for the feature analysis of nonverbal behavior in online public speaking

    FUKASAWA Nozomi, YAMAJI Naoko, SUTO Hidetsugu

    Research Bulletin, Organization of Global Affairs Kanazawa University   ( 5 )   69 - 86   2023.03

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (bulletin of university, research institution)

  • ライティング関連科目のシラバスの特徴―「概要・目標」と「授業内容」の記述内容の対比

    池田隆介,山路奈保子

    日本語プロフィシエンシー研究の広がり   2022.10

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (other academic)

  • ひと文化系領域教員によるコロナ禍における遠隔授業の取り組みについて

    上村 浩信, 木元 浩一, 清末 愛砂, 工藤 ローラ, 前田 潤, 森田 英章, 小野 真嗣, ペレム ジョン ガイ, 塩谷 亨, サステナンス スコット ナイジェル, 山路 奈保子

    室蘭工業大学紀要 = Memoirs of the Muroran Institute of Technology ( 室蘭工業大学 )   71   39 - 59   2022.03

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (bulletin of university, research institution)

    In traditional university education, remote activities used to be basically an adjunct to face-to-face activities in classrooms. However, the coronavirus pandemic turned them into a major educational means. Teachers were forced to consider what activities from their face-to-face classes could be used in an online environment, and what kind of remote activities can be used as an alternative to face-to-face activities in classrooms. This paper describes how remote classes have been conducted since 2020 in order to achieve the purpose of each subject and maintain learning efficiency, and what kind of advantages and disadvantages remote classes have.

    CiNii Research

    Other Link: http://hdl.handle.net/10258/00010486

  • 日本語専攻の中国人学生と中国語を第二外国語として学ぶ日本人学生の相互訪問交流とその効果

    山路奈保子,曲明

    日本語言文化論叢:華中科技大学日語系建系20周年記念 ( 武漢大学出版社 )   113 - 132   2019.11

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (other)

  • 日本語パブリックスピーキングにおける説得の特徴 —書評ゲーム「ビブリオバトル」の観察から— Reviewed

    深澤のぞみ,山路奈保子,須藤秀紹

    日本コミュニケーション研究 ( 日本コミュニケーション学会 )   47 ( 1 )   25 - 45   2018.11

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)

  • 中国の大学における卒業論文作成指導の過程からのアカデミック・ジャパニーズ教育への示唆―学習者・指導者の認識に着目して―

    大島弥生,陳俊森,山路 奈保子, 因 京子

    AJジャーナル   8号   28 - 36   2016.01

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)

    Kyutacar

    CiNii Research

  • Effect of Short-pauses taken in Presentation on the Audiences' Approval Reviewed

    YOKOI Takahiro, BABA Kosuke, SUTO Hidetsugu, YAMAJI Naoko

    Transactions of Japan Society of Kansei Engineering ( Japan Society of Kansei Engineering )   15 ( 3 )   363 - 368   2016.01

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)

    Short-pause is one of the important elements of presentation. In this study, we have investigated differences of taking short-pauses between winners and losers of book review presentation game, Bibliobattle. In order to find short-pauses, non-utterance sections in presentations are detected by converting time discrete audio signal to energy. Length, times and appearance position of short-pauses of winners and losers were compared. As a result, the following things were revealed. The first is that the average times of winners' brief (less than 0.4 sec) short-pauses is significantly smaller than losers' one. The second is that the losers' average times of short-pauses which appeared in unnatural position (between noun and postpositional particle or suffix) is significantly larger than winners' one.

    DOI: 10.5057/jjske.tjske-d-16-00023

    Kyutacar

    CiNii Article

    CiNii Research

    Other Link: http://hdl.handle.net/10258/00009584

  • Japanese Undergraduates' Acquisition of Academic Written Language Reviewed

    YAMAJI Naoko, CHINAMI Kyoko, FUJIKI Hiroyuki

    ( 15 )   47 - 52   2013.12

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)

  • 学術論文の構造型とその分布 -人文科学・社会科学・工学270論文を対象に- Reviewed

    佐藤勢紀子,大島弥生,二通信子,山本富美子,因京子,山路奈保子

    日本語教育 ( 日本語教育学会 )   ( 154 )   85 - 99   2013.04

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)

  • Assessing Factors Involved in University-level Foreign Students' Satisfaction Reviewed

    KRAUSE-ONO Margit, YAMAJI Naoko

    室蘭工業大学紀要 ( 室蘭工業大学 )   ( 61 )   57 - 62   2012.03

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)

  • 論証の「厳密さ」に対する大学新入生の意識を向上させるには Reviewed

    山路奈保子,因京子

    北海道言語文化研究 ( 北海道言語文化研究会 )   ( 9 )   63 - 74   2011.03

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)

    ライティング・コースを受講した学部一年生の作文とその自己訂正過程において観察された論文形成スキーマ形成上のさまざまな問題点から、特に<論証の厳密さ>に焦点をあて、その問題点と改善法を考察した。学生の主張と示された根拠の間にしばしば飛躍が見られるが、この根本には、読者の推論への過剰依存があると考えられる。指導を受けた後の修正では、根拠の述べ方ではなく主張そのものを変更する傾向が見られる。これは、議論の手続きという「プロセス」ではなく、結論の成否という「結果」のみに関心が向いている表れと捉えられ、「唯一の正解を速やかに発見する」という学習方略の影響が窺われる。論証における厳密さを形成するには、文脈依存的ディスコースと脱文脈的ディスコースの違いを意識させることと、「正解志向」の学習ストラテジーからの脱却を促し、ピアとの活動などによって「考えるプロセス」への関心を高める必要があることが示唆される。

  • Observation on Japanese Freshmen’s Schema Formation for Academic Writing Reviewed

    ( 11 )   39 - 44   2009.12

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)

  • 文学作品を利用した上級日本語教育の試み -異文化理解促進のために-

    山路奈保子

    比較社会文化研究 ( 九州大学大学院比較社会文化学府 )   ( 19 )   89 - 94   2006.03

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)

    Kyutacar

  • 小説における女性形終助詞「わ」の使用 Reviewed

    山路奈保子

    日本語とジェンダー ( 日本語ジェンダー学会 )   ( 6 )   20 - 29   2006.03

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)

    Kyutacar

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Conference Prsentations (Oral, Poster)

  • 学部留学生を対象とする日本語ライティング関連科目シラバスの特徴

    池田隆介,山路奈保子

    日本語教育学会2022年度第1回支部集会  2022.07  日本語教育学会

     More details

    Event date: 2022.07.02   Language:Japanese   Country:Japan  

Grants-in-Aid for Scientific Research

  • 研究室コミュニケーションのための入門期日本語教育用教材の開発

    Grant number:16K02791  2016.04 - 2019.03   基盤研究(C)

  • 研究室コミュニケーションの円滑化をめざす日本語会話教材開発

    Grant number:24520561  2012.04 - 2016.03   基盤研究(C)

  • 日本語読解・ライティングの方法に影響する母語・母文化の教育的背景要因に関する研究

    Grant number:19H01269  2019.04 - 2023.03   基盤研究(B)

  • パブリックスピーキングにおける「説得」のマルチモーダル分析

    Grant number:19K00706  2019.04 - 2023.03   基盤研究(C)

  • グローバル化時代のパブリックスピーキングにおける「説得」の諸相

    Grant number:16K02807  2016.04 - 2020.03   基盤研究(C)

  • 日本人の言語行動におけるポライトネスー異文化理解教育の方法論開発

    Grant number:26370608  2014.04 - 2017.03   基盤研究(C)

  • グローバル化時代の自己表現のための日本語パブリックスピーキングに関する研究

    Grant number:25370585  2013.04 - 2017.03   基盤研究(C)

  • 研究成果の日本語による受信発信の支援を目指したニーズ調査とリソース開発

    Grant number:23320104  2011.04 - 2015.03   基盤研究(B)

  • 大衆文化作品を利用した看護コミュニケーション技能教育の方法開発

    Grant number:23593214  2011.04 - 2014.03   基盤研究(C)

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Activities of Academic societies and Committees

  • 日本語教育学会   支部活動委員  

    2019.05 - 2023.05

  • 専門日本語教育学会   編集委員会副委員長  

    2018.04 - 2023.03

  • 日本語教育学会   学会誌委員  

    2017.07 - 2019.06

  • 専門日本語教育学会   庶務幹事  

    2013.04 - 2018.03