Updated on 2023/06/01

 
Yamaji Naoko
 
Affiliation
Institute of Liberal Arts Department of Foreign Languages
Job
Professor

Research Areas

  • Humanities & Social Sciences / Japanese language education

Undergraduate Education

  • 1991.03   Kyoto University   Faculty of Literature   Graduated   Japan

Post Graduate Education

  • 2006.03   Kyushu University   Doctoral Program   Accomplished Credits for Doctoral Program   Japan

Degree

  • 九州大学  -  博士(比較社会文化)   2008.03

Biography in Kyutech

  • 2022.04
     

    Kyushu Institute of Technology   Institute of Liberal Arts   Department of Foreign Languages   Professor  

Biography before Kyutech

  • 2019.04 - 2022.03   Muroran Institute of Technology   Professor   Japan

  • 2010.04 - 2019.03   Muroran Institute of Technology   Associate Professor

Academic Society Memberships

  • 2007.01   専門日本語教育学会   Japan

  • 2005.04   日本語教育学会   Japan

  • 2016.03   アカデミックジャパニーズグループ   Japan

Papers

  • 研究コミュニティを活用した主体的学習支援のための入門期日本語教育 : 周辺環境の学習リソース化をめざして Reviewed

    山路 奈保子, 因 京子, アプドゥハン 恭子

    日本語教育 = Journal of Japanese language teaching / 日本語教育学会学会誌委員会 編 ( 日本語教育学会 )   175 ( 175 )   115 - 129   2020.04

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    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)

    type:Journal Article

    Kyutacar

    CiNii Article

    CiNii Research

    Other Link: http://hdl.handle.net/10228/00008968

  • 英語で研究活動を行う留学生・研究者を対象とした日本語教育教材開発への示唆 : 市販教材使用の結果から Reviewed

    山路 奈保子, 因 京子, アプドゥハン 恭子

    北海道言語文化研究 = Journal of Language and Culture of Hokkaido ( 北海道言語研究会 )   15   23 - 37   2017.01

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    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)

    英語で研究活動を行う前提で日本語学習歴を持たずに来日した留学生・外国人研究員を対 象に、既存の「サバイバル日本語」教材を用いて実施した授業実践と調査の結果を報告し、それ に基づいて、安定的出席や学習時間の確保が難しい一方で、研究室コミュニティにおいて日本語 の話し言葉に日常的に接している留学生を対象とした日本語教育の方針と内容を検討する。学習 者がそれぞれの環境を生かし日本語を主体的に学習していくための動機付けとなることを目標 に、①週 1 回×10 回完結のコース、②通常の初級授業に入る前の導入コースを試行し、教室外で の日本語使用と観察の促進を重視した活動を取り入れた授業を行った。学習者による評価は概ね 良好であったが、提示した表現が実際の場面での使用や理解と必ずしも結びついていないケース もみられ、より彼ら自身の環境に沿った表現の選定や場面設定が必要であることが示された。

    Kyutacar

    CiNii Article

    CiNii Research

    Other Link: http://hdl.handle.net/10258/00009525

  • 日本人大学生の学部後半における文章作成技能獲得の様相―工学系専攻の大学院生による作文自己訂正から― Reviewed

    山路奈保子,因京子,アプドゥハン恭子

    専門日本語教育研究 ( 専門日本語教育学会 )   ( 16 )   45 - 52   2014.12

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    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)

    DOI: 10.11448/jtje.16.45

  • 書評ゲーム「ビブリオバトル」導入の試み―日本語パブリックスピーキング技能育成のために― Reviewed

    山路奈保子,須藤秀紹,李セロン

    日本語教育 ( 日本語教育学会 )   ( 155 )   175 - 188   2013.08

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)

  • 日本語の「ほめ」についての一考察 -「ほめ」を攻撃的に作用させる要因の分析- Reviewed

    山路奈保子

    日本語教育 ( 日本語教育学会 )   ( 130 )   100 - 109   2006.07

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)

  • 中級レベル日本語学習者のゼミにおける議論参加の様相 -研究コミュニティへの貢献を可能とするための支援方法を探る-

    山路奈保子,アプドゥハン恭子,因京子

    九州工業大学教養教育院紀要 ( 九州工業大学教養教育院 )   ( 7 )   19 - 33   2023.03

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)

  • ライティング関連科目のシラバスの特徴―「概要・目標」と「授業内容」の記述内容の対比

    池田隆介,山路奈保子

    日本語プロフィシエンシー研究の広がり   2022.10

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    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (other academic)

  • ひと文化系領域教員によるコロナ禍における遠隔授業の取り組みについて

    上村 浩信, 木元 浩一, 清末 愛砂, 工藤 ローラ, 前田 潤, 森田 英章, 小野 真嗣, ペレム ジョン ガイ, 塩谷 亨, サステナンス スコット ナイジェル, 山路 奈保子

    室蘭工業大学紀要 = Memoirs of the Muroran Institute of Technology ( 室蘭工業大学 )   71   39 - 59   2022.03

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    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (bulletin of university, research institution)

    In traditional university education, remote activities used to be basically an adjunct to face-to-face activities in classrooms. However, the coronavirus pandemic turned them into a major educational means. Teachers were forced to consider what activities from their face-to-face classes could be used in an online environment, and what kind of remote activities can be used as an alternative to face-to-face activities in classrooms. This paper describes how remote classes have been conducted since 2020 in order to achieve the purpose of each subject and maintain learning efficiency, and what kind of advantages and disadvantages remote classes have.

    CiNii Research

    Other Link: http://hdl.handle.net/10258/00010486

  • 日本語パブリックスピーキングにおける説得の特徴 —書評ゲーム「ビブリオバトル」の観察から— Reviewed

    深澤のぞみ,山路奈保子,須藤秀紹

    日本コミュニケーション研究 ( 日本コミュニケーション学会 )   47 ( 1 )   25 - 45   2018.11

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    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)

  • 中国の大学における卒業論文作成指導の過程からのアカデミック・ジャパニーズ教育への示唆―学習者・指導者の認識に着目して―

    大島弥生,陳俊森,山路 奈保子, 因 京子

    AJジャーナル   8号   28 - 36   2016.01

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)

    Kyutacar

    CiNii Research

  • Effect of Short-pauses taken in Presentation on the Audiences' Approval Reviewed

    YOKOI Takahiro, BABA Kosuke, SUTO Hidetsugu, YAMAJI Naoko

    Transactions of Japan Society of Kansei Engineering ( Japan Society of Kansei Engineering )   15 ( 3 )   363 - 368   2016.01

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)

    Short-pause is one of the important elements of presentation. In this study, we have investigated differences of taking short-pauses between winners and losers of book review presentation game, Bibliobattle. In order to find short-pauses, non-utterance sections in presentations are detected by converting time discrete audio signal to energy. Length, times and appearance position of short-pauses of winners and losers were compared. As a result, the following things were revealed. The first is that the average times of winners' brief (less than 0.4 sec) short-pauses is significantly smaller than losers' one. The second is that the losers' average times of short-pauses which appeared in unnatural position (between noun and postpositional particle or suffix) is significantly larger than winners' one.

    DOI: 10.5057/jjske.tjske-d-16-00023

    Kyutacar

    CiNii Article

    CiNii Research

    Other Link: http://hdl.handle.net/10258/00009584

  • 学術論文の構造型とその分布 -人文科学・社会科学・工学270論文を対象に- Reviewed

    佐藤勢紀子,大島弥生,二通信子,山本富美子,因京子,山路奈保子

    日本語教育 ( 日本語教育学会 )   ( 154 )   85 - 99   2013.04

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)

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Conference Prsentations (Oral, Poster)

  • 学部留学生を対象とする日本語ライティング関連科目シラバスの特徴

    池田隆介,山路奈保子

    日本語教育学会2022年度第1回支部集会  2022.07  日本語教育学会

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    Event date: 2022.07.02   Language:Japanese   Country:Japan  

Activities of Academic societies and Committees

  • 日本語教育学会   支部活動委員  

    2019.05 - 2023.05

  • 専門日本語教育学会   編集委員会副委員長  

    2018.04 - 2023.03

  • 日本語教育学会   学会誌委員  

    2017.07 - 2019.06

  • 専門日本語教育学会   庶務幹事  

    2013.04 - 2018.03