今給黎 明大 (イマキイレ アキヒロ)

IMAKIIRE Akihiro

写真a

職名

助教

研究室住所

福岡県北九州市戸畑区仙水町1-1

研究分野・キーワード

永久磁石形同期電動機,インバータ,電動機制御,非接触給電システム

研究室電話

093-884-3247

ホームページ

http://www.epsilon.ele.kyutech.ac.jp/main.html

出身大学 【 表示 / 非表示

  • 2007年03月   鹿児島大学   工学部   電気電子工学科   卒業   日本国

出身大学院 【 表示 / 非表示

  • 2009年03月  鹿児島大学  理工学研究科  博士前期課程電気電子工学専攻  修士課程・博士前期課程  修了  日本国

取得学位 【 表示 / 非表示

  • 鹿児島大学 -  博士(工学)  2016年03月

学内職務経歴 【 表示 / 非表示

  • 2013年04月
    -
    継続中

    九州工業大学   大学院工学研究院   電気電子工学研究系   助教  

学外略歴 【 表示 / 非表示

  • 2011年04月
    -
    2012年09月

    富士電機株式会社   技術開発本部 製品技術研究所 EVプロジェクト部   研究員   日本国

  • 2009年10月
    -
    2011年03月

    富士電機システムズ株式会社   技術開発本部 パワエレ技術センター 共通技術開発部   研究員   日本国

  • 2009年04月
    -
    2009年09月

    富士電機アドバンストテクノロジー株式会社   エレクトロニクス技術センターパワエレ機器開発部   研究員   日本国

所属学会・委員会 【 表示 / 非表示

  • 2015年12月
    -
    継続中
     

    産業応用工学会  日本国

  • 2014年03月
    -
    継続中
     

    IEEE  アメリカ合衆国

  • 2007年04月
    -
    継続中
     

    電気学会  日本国

専門分野(科研費分類) 【 表示 / 非表示

  • 電力工学・電力変換・電気機器

 

研究経歴 【 表示 / 非表示

  • 埋込磁石形同期電動機の等価磁気回路による設計法に関する研究

    磁気回路,有限要素法,埋込磁石形同期電動機,ブリッジ  

    研究期間: 2016年10月  -  2018年03月

  • 走行中に非接触充電可能な無人搬送車用非接触充電装置の研究

    非接触給電,無人搬送車,インバータ,コンバータ  

    研究期間: 2015年04月  -  継続中

  • ハイブリッド自動車向けSiC耐熱モジュール実装技術の研究

    Niメッキ,高耐熱,SiC,寄生インダクタンス,ハイブリッド自動車  

    研究期間: 2014年11月  -  継続中

  • 弱め磁束制御と直流リンク電圧制御を組み合わせた電流可逆チョッパ付PWMインバータ駆動PMモータシステムの研究

    弱め磁束制御,直流リンク電圧制御,電流可逆チョッパ,インバータ,埋込磁石同期モータ  

    研究期間: 2013年04月  -  2016年03月

  • 半導体チップ温度推定技術に関する研究

    半導体チップ,温度推定,パワーモジュール,ジャンクション温度  

    研究期間: 2011年04月  -  2012年03月

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論文 【 表示 / 非表示

  • Thermal resistance and transient thermal analysis of sic power module using ni micro plating bonding

    Imakiire A., Kozako M., Hikita M., Tatsumi K., Inagaki M., Iizuka T., Sato N., Shimizu K., Ueda K., Sugiura K., Tsuruta K., Toda K.

    IEEJ Transactions on Industry Applications  ( 一般社団法人 電気学会 )  139 ( 10 ) 838 - 846   2019年10月  [査読有り]

     概要を見る

    ©2019 The Institute of Electrical Engineers of Japan. This paper deals with the thermal resistance and thermal conduction characteristics of a Nickel Micro Plating Bonding (NMPB) power module in comparison with those of a power module adapting a conventional structure with a high-temperature solder attachment. An attempt is made to estimate the thermal resistance and thermal structure function for the two types of power modules when peeling of the chip junction occurs. In terms of spreading heat, an NMPB is superior to a conventional power module using high temperature solder, because NMPB allows spreading heat from both sides of the chip and setting the heat spreader near the chip.

    DOI Scopus CiNii

  • Induction machine with localized voltage unbalance compensation

    Imakiire A., Lipo T.

    2019 IEEE International Electric Machines and Drives Conference, IEMDC 2019      1248 - 1255   2019年05月  [査読有り]

     概要を見る

    © 2019 IEEE. This paper introduces a new means of operating an induction machine which utilizes a relatively small converter circuit that is capable of maintaining balanced conditions within the machine even during periods of a voltage unbalance in its AC supply, The control method required for satisfactory operation of the circuit is described and the validity of the control method is confirmed by simulation. Finally, it is shown by experiment that the technique allows one to maintain the performance of the induction machine for both sudden voltage sag and voltage surge conditions. This proposed approach is expected to solve persistent problems such as over current, local heating, vibration and stalling when an unbalance voltage occurs.

    DOI Scopus

  • Development and evaluation of SiC inverter using Ni micro plating bonding power module

    Kawagoe A., Itose T., Imakiire A., Kozako M., Hikita M., Tatsumi K., Iizuka T., Morisako I., Sato N., Shimizu K., Ueda K., Sugiura K., Tsuruta K., Toda K.

    2019 IEEE International Workshop on Integrated Power Packaging, IWIPP 2019      36 - 39   2019年04月  [査読有り]

     概要を見る

    © 2019 IEEE. This paper reports on evaluation of inverter system using silicon carbide (SiC) power module with a novel packaging technology of Ni micro plating bonding. The power module is developed to make the structure maximize the performance of SiC attracting attention in recent years. As a result, it was found that the developed inverter reduces the inverter loss and improves the efficiency of the entire inverter system as compared with in-vehicle product using Si-IGBT and the inverter consisting of the conventional package structure using SiC MOSFET. Moreover, it was confirmed that switching was possible even when the chip temperature exceeded 200°C, suggesting that the developed inverter can be driven under the high temperature environment.

    DOI Scopus

  • 自動車運搬船内電源用の非接触給電システム構成の検討

    今給黎明大,徳永英明,匹田政幸

    産業応用工学会論文誌    7 ( 1 ) 14 - 24   2019年03月  [査読有り]

  • Electrical Characteristics of Wireless Power Transfer System with Repeating Coil for AGV Considering the Misalignment of Coils

    Akihiro Imakiire, Hideaki Tokunaga, Akihiro Kawagoe, Masayuki Hikita

    Journal of the Institute of Industrial Applications Engineers    6 ( 4 ) 165 - 172   2018年10月  [査読有り]

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科研費獲得実績 【 表示 / 非表示

  • 走行中に非接触充電可能な自動搬送車用非接触充電装置の開発

    若手研究(B)

    研究期間:  2015年04月  -  2018年03月

    研究課題番号:  15K18022

     概要を見る

    従来の非接触給電の研究では非接触給電装置と充電対象の電動車両駆動装置は個々に研究が行われており,実際にシステム全体を構築した場合,複雑で高価となる課題がある。
    本研究は,工場生産ラインに用いる自動搬送車を対象に,省エネルギー化,作業工程の高効率化を実現するシンプルで安価な自動搬送車走行中充電システムの提案が目的である。これまでの非接触給電装置の充電効率と電動車両駆動装置の電力変換効率の検討結果を踏まえ,非接触給電装置と電動車両駆動装置を一体化したシステムの設計,試作,実験により,シンプルで安価な走行中充電システムの提案を行う。提案システムは,充電用の一次コイルを工場床に埋設し,自動搬送車は充電スタンドに行く必要がないため,作業工程を止めない。また,電池の充電電流制御に用いる電力変換装置を,PM モータ駆動用の電力変換装置と共用して,シンプルで安価なシステムにできる可能性がある。

 

学会・委員会等活動 【 表示 / 非表示

  • 2019年07月
    -
    2021年06月

    電気学会   交流電動機可変速駆動技術の未来動向調査専門委員会 調査専門委員

  • 2016年02月
    -
    2016年12月

    電気学会   平成28年度基礎・材料・共通部門大会実行委員